U okviru pratećeg programa izložbe Miloš Bajić. San o slobodi u petak, 20. decembra u 19.00 sati održaće se vođenje kroz izložbu i razgovor sa umetnikovim sinom profesorom Darkom Bajićem, rediteljem.
U okviru pratećeg programa nove stalne postavke Revizija kolekcije Galerije Matice srpske tokom vikenda, 21. i 22. decembra u 13.00 i 17.00 sati, održaće se kustoska vođenja kroz modul Utočišta. Čovek i okruženje, a publiku će voditi kustos msr Nikola Ivanović.
Prateći program izložbe
MILOŠ BAJIĆ. SAN O SLOBODI
Galerija Matice srpske
Vođenje kroz izložbu i razgovor
Profesor Darko Bajić, reditelj
petak, 20. decembar u 19.00 sati
Na predlog porodice Bajić, umetnikovih naslednika, Galerija Matice srpske realizovala je izložbu Miloš Bajić. San o slobodi što je premijerno predstavljanje radova ovog umetnika u Galeriji. Kustos izložbe je Luka Kulić, umetnički direktor GMS, a u pripremi i realizaciji izložbe veliki doprinos dalo je Odeljenje za konzeraciju i restauraciju GMS. No, pored kustosa i konzervatora, samoj realizaciji izložbe doprinos su dali i akademik Mrđan Bajić i profesor Darko Bajić, sin umetnika Miloša Bajića. Ovog petka, 20. decembra u 19.00 sati publika će imati jednistvenu priliku da sluša o umetniku Milošu Bajiću od njegovog sina Darka, kako je izgledao njihov život, na koji način poznati reditelj vidi umetnost svog oca i kako je izgledao proces realizacije izložbe.
Kustoska vođenja kroz stalnu postavku
Utočišta: Čovek i okruženje
subota i nedelja, 21. i 22. decembar, u 13.00 i 17.00 sati
Vodi: msr Nikola Ivanović, kustos
Kroz prikaze privatne i javne sfere doma u modulu Utočišta: Čovek i okruženje otkrijte kako likovna umetnost predočava čovekovo utočište, a kako su prikazi prirode na likovnim delima srpske umetnosti prikazali drugu stranu ovog fenomena.
Dom je prostor življenja, porodičnog okupljanja, mesto stvaranja i čuvanja sećanja, granica između spoljašnjeg i unutrašnjeg sveta, privatnog i javnog. Vekovima je centralno mesto u domu zauzimalo ognjište, tradicionalni prostor okupljanja oko vatre, hrane i topline. U novije doba ta tačka zajedničkog boravljenja više klase postaje salon u kome se odvijaju i javni i privatni sadržaji aktivnosti porodičnog života. Bio je mesto obedovanja, proslava i potvrđivanja društvenog statusa. Tridesetih godina XX veka dom postaje inspiracija umetnicima. Tada se u srpskom slikarstvu javlja pravac intimizam. Građanski enterijeri postaju odaje spokoja gde su figure prepuštene mirnoj atmosferi i tišini.
Priroda je za čoveka oduvek bila izvor života, a pejzaž mnogo više od njenog uokvirenog isečka. U srpskoj umetnosti pejzaž se inicijalno pojavljuje kao pozadina religijskih i istorijskih kompozicija, da bi tek u XX veku postao samostalna tema. Tokom XX veka, modernizacija i progres srpskog društva, kao i brz industrijski razvoj, često su u umetnosti slavljeni prikazima gradilišta, fabrika i brodogradilišta. Kritički glasovi su se ređe čuli. Danas, ovi prizori izvesno imaju drugačije značenje.
Životinje su u umetnosti često bile deo idiličnih prikaza prirode, predmet inspiracije i divljenja. Od najstarijih vremena korišćene su kao metafore ljudskih osobina i osećanja. Istovremeno, predstava životinja u vizuelnoj kulturi može biti i oličenje potrebe i pokušaja čoveka da razume prirodu i da joj se približi.